Izloženost buci od aviona opasna po zdravlje

Zakon o zaštiti od buke aviona u Nemačkoj propisuje granicu od 65 decibela konstantne buke postavljena je kao dozvoljena za dan – a za noć deset decibela niža.

Sve više građana, koji žive nedaleko od aerodroma, žale se na buku koju pravi avionski saobraćaj. Nije ni čudo, jer sa pista sleće i uzleće sve više aviona. Naročito noću buka ume da bude nepodnošljiva.

“Avion koji sleće je Boing 737”, objašnjava Volfgang Hofman, “buka je manja nego pri uzletanju.” Čak i u njegovom natkrivenom i zatvorenom zimskom vrtu, čuje se brujanje motora aviona koji se približavaju aerodromu Keln/Bon, piše Dojče vele.

Kad bi ovaj penzioner sedeo napolju, mogao bi da pročita i natpis na letelicama, jer one tako blizu proleću gotovo svakog minuta, nad naseljima u istočnom delu Kelna. Pre 40 godina su Hofman i ostali stanovnici ovog dela grada osnovali Društvo za zaštitu od buke aviona Keln/Bon. Od tada se bore protiv posledica vazdušnog saobraćaja u njihovoj blizini.

_73929340_lusv1tz7

Svoju terasu je inženjer građevine u penziji odlučio da zatvori staklom, jer mu je “u bašti postalo preglasno”. Ali buka mu i dalje smeta dok gleda televiziju.

“To je stvarno naporno.” Na svom krovu je Hofman tražio da se instalira merni instrument za buku. Ona zna da bude i 77 decibela. “To te stvarno protrese, dok je buka od oko 70 decibela zahvaljujući prozorima sa pojačanom zvučnom izolacijom još podnošljiva.” I u zakonu o zaštiti od buke aviona granica od 65 decibela konstantne buke postavljena je kao dozvoljena za dan – a za noć deset decibela niža.
Za nove aerodrome ona iznosi 60 (tokom dana), odnosno 50 decibela (noću).

Ljudsko uho zvuke glasnije od 55 decibela doživljava kao veoma neugodne. Ljudi pri takvoj buci moraju glasnije da govore, a ona organizmu stvara stres. Glavni problem protivnika buke koju stvara vazdušni saobraćaj jeste da se zvanična merenja temelje na konstantnom nivou buke. Svi “ekscesivni” rezultati izmereni unutar osam noćnih sati, uključujući i period noćne zabrane letova, sabiraju se i dele, na osnovu čega se dobija srednja vrednost.

ss

Za mnoge aerodrome u Nemačkoj važi zabrana noćnih letova, ali ne i za Keln/Bon. Ko koliko već ujutro želi da bućne u more, negde na jugu Evrope, odavde može da poleti usred noći. U Vanu, predgrađu Kelna, stacionirana je i vazdušna baza Bundesvera. Ipak najveću buku proizvode teretni avioni. Na evropskoj rang listi teretnog vazdušnog saobraćaja ovaj aerodrom je na 6. mestu. Otežavajuća okolnost je i to što je reč o vrlo gusto naseljem području. Avionu kompanija UPS i FedEx poleću i uzleću prevashodno noću. Neki avionu su bučniji od drugih, ali nivo buke zavisi od težini tereta. “Ako su avioni nakrcani do maksimuma, niže lete i stvaraju više buke”, objašnjava Volfgang Hofman i zaključuje. “Kada bismo uspeli da izdejstvujemo zabranu letenja između 22 sata i 6 ujutru, naš problem bi bio rešen.“