Upoznajte “Kraljevske kobre”
Pilota-entuzijastu u „letenju iz fotelje” očekuju mnoga iskušenja, srećom, bez ikakvih neprijatnih posledica. Bogato tržište programa za lične računare nudi, uz raznovrsne video-igre, i određeni broj kućnih simulatora letenja. Tako se opojni miris avio-benzina i kerozina uvukao u dnevne i spavaće sobe vazduhoplovnih entuzijasta… Danas vam pričamo o troje ljudi sa jednom idejom.
Dolaze iz Srbije, trenutno su jedini aktivni virtuelni akrobatski tim sa naših prostora. Mi smo ih pitali sledeće…
Kada je nastala akro grupa?
Virtuelna akro grupa “Kraljevske Kobre” je nastala 23.09.2013. godine. Dva virtuelna pilota su odlučila da pokrenu drugi po redu (i trenutno jedini aktivni) akro tim u Srbiji.
Nismo kopija ni jednog pravog akro tima, već smo sami smislili naziv, skin (izgled aviona) i deo naših manevara. Deo manevara, naravno, koristi dosta drugih akro timova, kako virtuelnih, tako i pravih.

Ko su članovi akro tima?
Članovi našeg akro tima su:
Vođa eskadrile, Aleksandar Vladić, pozivni znak “Flanker”, 31-godišnji pekar iz Šida,
Desno krilo, Aleksandra Marković, pozivni znak “Snoopy”, 19-godišnji fotograf iz Leskovca,
Levo krilo, Vladimir Levkov, pozivni znak “Killer”, 20-godišnji student mašinstva iz Beograda.
Uobičajeni nadimci su takođe i Kobra 1, Kobra 2 i Kobra 3.

Sad kad ste spomenuli nadimke, kako su nastali vaši pozivni znakovi?
Aleksandar:
Avion kojim letimo Su-27 ima NATO oznaku “Flanker”, to je ujedno i moj omiljeni avion, pa sam tako odabrao pozivni znak.
Aleksandra:
Kao maloj, omiljeni crtani mi je bio Čarli Braun i Snupi šou, lik Snupija me prati ceo život i prvi mi je pao na pamet kada sam trebala da odaberem pozivni znak. A i originalno je, zar ne?
Vladimir:
Na jednom od treninga, kao pravi mašinac sam zaključio da će manevarske karakteristike aviona biti bolje kada se oslobodim dve rakete R-73 sa vrhova krila. Rakete su, sasvim slučajno, završile na repu našeg vođe Flankera.
Od tada kao tim ne nosimo rakete na treninzima, a ja imam nadimak “Killer”.

Koje je vaše viđenje virtuelnog letenja?
Iako mnogo ljudi gledaju na virtuelno letenje kao na gubljenje vremena, mi koji se bavimo ovim to posmatramo drugačije. Mi uživamo u svakom momentu u kokpitu simulatora, to nas opušta, a i to je mnogima od nas jedina prilika za upravljanje letelicama, pošto mnogi nemaju mogućnosti da lete u pravom životu.
Prilično je teško objasniti ljudima šta znači virtuelni pilot, većina ljudi misli da mi igramo video igrice, obično je najbolje objašnjenje pokazati ljudima video snimak nekog od naših letova zato što tek tada shvate o čemu se tu zapravo radi.

Šta je potrebno da neko postane virtuelni pilot/član tima?
Da bi neko postao virtuelni pilot, potrebna je ljubav prema letenju, volja da se nauči nešto novo, malo slobodnog vremena, i naravno, malo jači računar. Za sam početak se može leteti na tastaturi, a oni koji žele da nastave da se bave ovim treba da nabave palicu.
Da bi neko postao član Kobri, potrebno je prethodno iskustvo u virtuelnom letenju, besmisleno je pričati o akrobatskom letenju sa nekim ko ne ume da poleti i sleti ili očitava letne instrumente.
Ako neko nema iskustvo u formacijskom letenju, potrebna je ogromna volja i trud da bi taj pilot stigao do nivoa da može da održava formaciju na rastojanju od metar i po od vođe u manevrima pri brzinama od 600 km/č.
Potrebno je takođe dosta strpljenja, manevri koje vidite na nastupima i video snimcima su prethodno uvežbavani mesecima, retko šta uspe kako treba iz prve i pilote to ne sme da obeshrabri. Takođe, pilot virtuelnog akro tima mora da ima računar dovoljno jak da može da pokrene simulator leta bez seckanja, palicu u potpuno ispravnom stanju, a i pedale kormila su poželjna oprema (mi koristimo pedale od volana).
Kobre uvek traže nove članove, ali bih napomenuo da tražimo ljude sa našeg govornog područja, u toku leta se sporazumevamo isključivo na srpskom jeziku, a poželjno je, zbog vremenskih zona i usaglašavanja letova, da piloti budu iz našeg regiona.
Koja su zaduženja vođe a koja pratilaca u toku leta?
Zadatak vođe je da obezbedi pravilnu poziciju formacije od momenta otpuštanja kočnica pri poletanju do zaustavljanja motora na stajanci posle leta.
Vođa ispred sebe uvek ima plan leta, na kome su zapisani svi manevri koji su predviđeni za taj let, uvek mora da gleda u letne instrumente, da vrši navigaciju, kratko rečeno, da dovede celu formaciju na mesto za svaki manevar pri tačno određenoj brzini i visini.
Takođe je posao vođe i da vodi računa da pratioci zauzimaju pravilan položaj kao i da po potrebi taj položaj koriguje.
Pratioci u toku celog leta gledaju u vođin avion. Na avionu vođe postoje referentne tačke (vrh krila, metalni okviri poklopca kabine, IRST uređaj u nosu letelice) i pratioci u odnosu na njih koriguju svoj položaj.
Sa izuzetkom specijalnih manevara, pratioci uvek treba da budu u visini krila vođe (tj da njihove kabine budu u visini vođine kabine). Vođa je u potpunosti odgovoran za bezbedan let pratilaca, pratioci u toku leta nemaju vremena da gledaju oko sebe.
Takođe je bitno da svi pratioci znaju da lete na svim pozicijama, neki manevri zahtevaju menjanje pozicija, a desi se i da neko bude odsutan pa je potrebno popuniti tu poziciju.
Od čega se sastoji jedan trening?
Trening se sastoji od brifinga, za vreme koga se upoznamo sa planom za današnji trening i najčešće od leta po spisku manevara predviđenom za sledeći nastup. Izuzetak su treninzi kada isprobavamo nove manevre ili kreiramo novi program.

Nastupi koje ste imali do sada i planovi za budućnost?
Prvi javni nastup smo imali 7. decembra 2013. godine na virtuelnom festivalu akrobatskih timova (VFAT) 2013. Tada je prvi put posle 5 godina Srbija imala svog predstavnika na virtuelnom nebu.
Ostvarujemo dobru saradnju sa ostalim virtuelnim akro timovima, pre svega ruskim, marta 2014. smo nastupali zajedno sa ruskim virtuelnim akrobatskim timom Skajlajn.
Sezone 2014. smo imali 2 nastupa, u planu su još tri, VFAT 2014 i VUAF (virtual united air festival) 2014, kao i mali nastup povodom našeg prvog rođendana u septembru.
Nadamo se da ćemo u budućnosti da regrutujemo još jednog pilota, kao i da nastupamo na još dosta aeromitinga.

Takođe, veoma bitan član tima je i kamerman, on u realnom vremenu bira poglede sa različitih kamera i strimuje ih preko interneta.
Pratite nas:
Zvanični web sajt
Facebook
Youtube
Pogledajte promotivni video za 2014. godinu: