Helikopter Mi-8AMTŠ-VA u jedinicama arktičkih trupa
Niš- Rusija jača svoje pozicije na Arktiku, i zato joj je potrebna nova kvalitetna vazduhoplovna tehnika za izvršavanje borbenih zadataka u surovim klimatskim uslovima. Prošle nedelje, 24. novembra, Ministarstvo odbrane Rusije dobilo je prvi helikopter Mi-8AMTŠ-VA, namenjen za korišćenje u jedinicama arktičkih trupa.
Helikopter je konstruisan na osnovu vojno-transportnog helikoptera Mi-8AMTŠ (naziv modela za izvoz je Mi-171Š). Za razliku od bazne verzije ovaj model će imati nove motore sa gasnom turbinom „Klimov“ VK-2500-03, jači agregat TA-14 i obnovljen komplet avionike. Mi-8AMTŠ-VA je jubilarni hiljaditi helikopter proizveden u fabrici avijacijske tehnike u Ulan Udeu.
On funkcioniše u uslovima niske temperature i polarne noći, na terenu bez orijentira i stabilne radio-veze, na velikim rastojanjima između baza i u dugim letovima iznad vodene površine.
Helikopter je predviđen za iskrcavanje odreda specijalne namene, podršku njihovih dejstava iz vazduha i njihovu evakuaciju, a takođe za osmatranje iz vazduha i ukazivanje ciljeva, za transportno-desantnu i sanitarnu logističku podršku dejstvima arktičkih trupa i akcije izviđačko-spasilačkih snaga, kao i za spasavanje putnika letelica i plovila u nevolji u različitim akvatorijama, uključujući i područja Severnog morskog puta.
Za razliku od kamuflažnih boja na većini helikoptera Ministarstva odbrane Rusije, arktički helikopter je obojen specijalnim upadljivim reflektujućim tamno-sivim i jarko crvenim bojama, što omogućava da se helikopter bolje uoči usred beskrajnih snežnih prostranstava ili jednoličnog pejzaža tundre.
Maksimalan dolet helikoptera bez ateriranja iznosi preko 1300 km (u običnoj verziji – 1065 km).
Zahvaljujući digitalnom automatskom pilotu povećana je efikasnost pilotiranja i preciznost upravljanja helikopterom kada na terenu nema dovoljno vidljivih orijentira i kada je u toku arktička polarna noć. Mašina je opremljena i dvostrukim satelitskim sistemom, digitalnim sistemom navigacije sa ugrađenim generatorom karata i inercionim navigacionim sistemom koji omogućava da se tekuće koordinate helikoptera odrede prilikom gubljenja satelitskih signala.
Helikopter ima i pomoćni agregat TA-14, koji prilikom rada na zemlji obezbeđuje pripremu opreme helikoptera za let, funkcionisanje grejača koji radi na kerozin (tj. grejanje helikopterskih kabina), rad sistema grejanja reduktora transmisije i aregata, kao i rad opreme za grejanje hrane i vode za posadu.
Termoizolacija je poboljšana zahvaljujući dodatnoj primeni penastog fiberglasa, savremenog visokotehnološkog materijala koji slabije propušta toplotu.
Spoj standardne i dodatne termoizolacije teretne kabine, kao i montiranje termoizolacionih zastora omogućava da se u teretnoj kabini smanji gubitak toplote.
Očekuje se i civilna verzija helikoptera Mi-8AMTŠ.
Izvor: Ruska Reč