Samo osam helikoptera za spasavanje

Vojska Srbije ima samo dva „novija” Mi-17 i šest Mi-8, preostale iz vremena SFRJ, pogodne za evakuaciju ljudi

Za stotine ljudi zavejanih u smetovima vojvođanske ravnice proteklog vikenda, jedini spas bio je sa neba. Helikopteri Vojske Srbije i MUP-a, rukovođeni iskusnim pilotima, odradili su uspešno svoj posao, ali se i ovog puta pokazalo da su kapaciteti za ovakve akcije prilično ograničeni. Srbiji je potrebno više ovakvih mašina, sposobnih za rad u najtežim uslovima, ali ih trenutno ima samo osam, od kojih su čak šest Mi-8, starije proizvodnje, a preostala dva su nešto modernija Mi-17. Ove letelice pogodne su i za gašenje šumskih požara. Ostali helikopteri, kao što su vojne „gazele”, ili policijski „bel 206” i „bel 212”, ne mogu evakuisati veći broj ljudi.

47d48f0e-8b4e-11e3-892e-00163e135009

Major Slavko Bajić proteklog vikenda imao je 14 letova u akciji spasavanja građana koji su bili zarobljeni na području južno od Zrenjanina, između Stajićeva i Perleza, i u rejonu autoputa kod Bačke Topole. Bajić aktivno leti već duže od 22 godine, ali priznaje da je akcija bila izuzetno složena, na trenutke i rizična.

– Uslovi su bili na nivou graničnih vrednosti, posebno kada je u pitanju vetar. Helikopter je lagana letelica i vetar može da ga nosi, pa smo bili ograničeni sa mestima za sletanje. Veliki su rizici da vetar promeni pravac leta i dovede pilota u kritičnu situaciju, da ne može više da upravlja helikopterom – navodi Bajić.

Prosečno oko 20 osoba može da se preveze u jednom letu letelica tipa Mi-8 ili Mi-17. Prvi dan, u petak, radila su dva helikoptera, Mi-17 i „gazela”, sa ukupno 14 letova i šest sati naleta, evakuišući 85 lica, kojima je delom pružena i prva medicinska pomoć u samom helikopteru. U subotu je bila obimnija akcija kod Bačke Topole, kada je su bili angažovani jedan Mi-17, dva Mi-8 i dve „gazele”. Ostvareno je ukupno 40 letova, sa oko 19 sati provedenih u vazduhu, i evakuisano je 151 lice i prevezena 62 putnika, odnosno ljudi koji su učestvovali u akciji spasavanja.

– Za ovu akciju birane su najiskusnije posade. Prilikom sletanja pravi se neka vrsta oblaka od snega, vidljivost je drastično smanjena. Vetar je bio „rafalni”, stalno je menjao vrednost i izuzetno je opasan. Jak vetar može da izazove iznenadna propinjanja ili propadanja helikoptera, odnosno naglo zabacivanje u jednu ili drugu stranu – ističe major Bajić.

Vojni analitičar Aleksandar Radić objašnjava da u ovom trenutku Srbija ima dva helikoptera Mi-17 i šest Mi-8. Reč je o helikopterima koji spolja izgledaju veoma slično, glavna razlika je u tome što Mi-17 ima jači motor.

– Mi-8 je letelica nastala početkom šezdesetih godina. U Jugoslaviji ih je bilo 93 komada, od 1968. do 1983, a preostalo je ovih šest iz osamdesetih godina i dva Mi-17 koji su nešto „noviji” – napominje Radić.

Vojni analitičar navodi da Mi-8 neće moći još dugo da se održe u naoružanju Srbije, jer im ističe resurs, a sve zemlje u regionu već su prešle na Mi-17.

– Najsnažniju i najbolje organizovanu helikoptersku flotu u regionu poseduje Hrvatska, koja trenutno ima 24 helikoptera Mi-8 i Mi-17. Oni su provereni, pouzdani i imaju izuzetne performanse u ekstremnim uslovima. Mi-17 može da iskrca ljude u Avganistanu, na nadmorskoj visini 3.500–4.000 metara, i na temperaturama od minus 10 stepeni. Zbog takvih karakteristika, Amerikanci nastoje da imaju savezničke helikoptere ovog tipa u svojim misijama. U Bondstilu se nalaze ovi helikopteri, u sastavu hrvatske misije – dodaje naš sagovornik.

Mi-17 je mašina koja trenutno na tržištu nudi najviše, ističe ovaj vojni analitičar.

– Kod nas je to nedosanjani san, jer je uvek bilo pritisaka sa strane da se kupi helikopter iz neke druge zemlje i da se proizvodi kod nas – kaže Radić.

U poslednjih deset godina stalno se ističe da bi trebalo da kupimo makar dva. Do pre neku godinu mogli su se nabaviti za šest miliona dolara, ali sada je cena tri puta viša, zbog ogromne potražnje, objašnjava Radić.

– Kina i Indija su kupile velike količine, kao i SAD, koje su ih platile za avganistansku armiju. Recimo, Hrvatska je 2006. od Rusije kupila, prebijajući stari sovjetski dug, 10 izuzetno dobro opremljenih helikoptera Mi-171Š, koji su naoružani i imaju hidraulički pokretanu platformu za ukrcavanje i iskrcavanje, što je veoma pogodno za situacije kao sada, kada je potrebno pružiti podršku civilnom stanovništvu – dodaje Radić.

 

Izvor: Politika