Zašto padaju vojni avioni
Da li su avionske nesreće proizvod upotrebe zastarele tehnike, ili su posledica slabe obučenosti pilota zbog ograničenog broja časova naleta, pitanja su za analizu državnog i vojnog rukovodstva
Prošlonedeljni pad vojnog aviona „orao“ iz sastava 98. vazduhoplovne brigade iz Kraljeva, koji se srušio prilikom probnog leta u selu Mrčajevci kod Čačka, šesti je u poslednjih pet godina. Pilot major Ivan Pantić uspešno se katapultirao i u stabilnom je stanju po redovnoj proceduri prebačen na VMA.
Time se po ko zna koji put otvorilo pitanje da li su avionske nesreće proizvod upotrebe zastarele tehnike, ili su posledica slabe obučenosti pilota zbog ograničenog broja časova naleta.
Nakon pada aviona „orao“ pre pet godina u blizini vojvođanskog sela Baranda, pilot se spasio katapultiranjem, zadobivši prelom noge prilikom prizemljenja. Stručna komisija je utvrdila da je došlo do otkaza uređaja za poboljšanje stabilnosti i upravljivosti (UPSU), i da se u toj situaciji pilot nije snašao zbog „nedovoljnog broja sati leta“.
Prošle godine 26. septembra u Novoj Pazovi srušio se avion Vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane Vojske Srbije tipa „V-54 lasta“, u kojem su bili vrhunski piloti major Goran Savić i potpukovnik Tomislav Bećagović. Pilot Savić, koji je upravljao letelicom, podlegao je povredama zadobijenim prilikom pada aviona, dok je potpukovnik Bećagović lakše povređen nakon iskakanja. Ustanovljeno je da avion „lasta“ poseduje zastareo sistem za spasavanje, na nivou iz Drugog svetskog rata. Da je avion imao mehanizam za izbacivanje sedišta, pilot bi sigurno ostao živ.
Broj sati naleta, kao i kontinuitet u izvođenju pilotske obuke, predstavlja ključni problem srpskog vazduhoplovstva. Prema NATO standardima, pilot koji je spreman da učestvuje u borbenim operacijama mora da ima minimum 120 časova naleta godišnje, dok za učestvovanje u borbenim misijama mora da ima 180.
Poslednji pad aviona Vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane Vojske Srbije ukazuje da bi nesreće u vazduhu konačno trebalo da budu predmet detaljnih analiza državnog i vojnog rukovodstva. Tako bi se dobio odgovor na pitanje u kakvom je stanju naše vojno vazduhoplovstvo.